مديريت اسناد و كتابخانه ملي استان يزد برگزار مي كند :

 

 

نمايشگاه اسناد مشروطيت ومنتخبي از اسناد تاريخي  يزد

 

 

مديريت اسناد و كتابخانه ملي استان يزد نمايشگاهي از اسناد مشروطيت به مناسبت يكصدوپنجمين سالگرداين واقعه مهم تاريخي از تاريخ 14 مرداد ماه تا 21 مرداد ماه (از ساعت 30/16 الي 20 در محل گنجينه فرهنگ و هنر"بانك شاهي قديم" واقع در خيابان قيام ميدان خان)  برگزار مي نمايد در اين نمايشگاه علاوه بر اسناد مربوط به مشروطيت يك سري اسناد تاريخي كه بيانگر حيات فرهنگي ، اقتصادي و اجتماعي جامعه يزد در آن دوره مي باشد ، جهت بازديد دوستداران به نمايش گذاشته شده است .

 

 

«مشروطيت» در اصطلاح به نهضتي گفته شد كه هدف آن محدود كردن سلطنت مطلقه بود، به عبارت ديگر، « مشروطه كردن سلطنت»  به اجراي عدالت ، قانون ، محدود كردن قدرت پادشاه از طريق تاسيس مجلس شورا و تصويب قانون اساسي ، هدف نهايي اين نهضت محسوب مي شد ، البته برداشت مردم ، علما و روشنفكران از مشروطيت يكسان نبود . توده مردم خواستار اجراي عدالت و كاهش ظلم و ستم بودند و راه رسيدن به اين مقصود را در تحقق مشروطه مي ديدند . علما و روحانيون عمدتا حد واسط ميان توده هاي مردم و روشنفكران محسوب مي شدند و ضمن اينكه خواستار ايجاد عدالتخانه بودند ، به تحقق آرمانهاي ديني و اجراي شريعت مي انديشيدند . از طرف ديگر بيشتر روشنفكران كه تحصيل كردگان در غرب بودند به سبب آشنايي با تحولات اروپا در پي ايجاد نظامي همانند رژيم هاي اروپايي در ايران بودند هدف آنها از مشروطيت ايجاد دموكراسي به سبك فرانسه و انگليس بود.

 

 

عناصر فراماسون يا غرب زدگان در تعريف مشروطيت ، بيشتر از رژيم هاي سياسي غرب و به ويژه انگلستان تقليد مي كردند . در طرف مقابل روحانيون قرار داشتند كه از منظر اسلامي به مشروطيت مي نگريستند و خواستار كوتاه كردن دست اجانب و استقلال كشور و رفع ظلم و استبداد سلطنت بودند . مثلا آيت الله نائيني نظريه پرداز مشروطه ديني ، مشروطيت را بردواصل قرار داد ، يكي شناخت حكومت از مقوله ولايت و امانت ، دوم حق ملت در تغيير روش حكمراني .

 

 

وي رعايت «مقتضيات مذهب » را شرط قانون اساسي شمرد و در عين حال «مقتضيات سياسيه عصر » و خبرگي به حقوق مشتركه بين الملل را از شرايط قانونگذاري دانسته است .

 

 

آيت الله شهيد شيخ فضل الله نوري كه بعد از استقرار مشروطه از آن عدول نمود به صراحت از «مشروطه مشروعه» سخن گفت و نظارت 5 تن از علماي طراز اول را بر مصوبات قانون اساسي خواستار بود .

 

 

مشروطيت در تاريخ 14 مرداد 1285 . ش با دست خط مظفر الدين شاه قاجار در كشور بر قرار شد و در تاريخ 27 مرداد ماه همان سال مجلس شوراي ملي جهت تدوين قانون اساسي بفرمان شاه تشكيل گرديد .

 

 

مطالعه سير تاريخ تحولات مشروطه و علل بروز و سقوط آن و حوادثي كه در اين دوره از تاريخ كشوعزيزمان ايران حادث شده بر هر ايراني لازم و ضروري است ، چرا كه آموختن تجربيات ناشي از مشروطيت مي تواند در حفظ و تداوم انقلاب شكوهمند اسلامي كه به رهبري امام راحل (ره) برقرار و توسط مقام معظم رهبري تداوم يافت ، موثر و مفيد مي باشد . در راستاي اين هدف مهم سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد اقدام به برپائي نمايشگاهي از تاريخ 14 تا 21 مرداد ماه 1390 در گنجينه فرهنگ و هنر واقع در خيابان قيام ، ميدان خان نموده است .

 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا